Menzis: Procederen om 14 cent was een foutje
– door Lucien Baard, Tubantia
klik hier voor de bron
ENSCHEDE – Menzis oogstte vorige week veel hoon, omdat ze een klant voor de rechter sleepte, voor een openstaande rekening van 14 cent. Een paar dagen later trekt de zorgverzekeraar het boetekleed aan. „Dit was absoluut een foutje. Dat had niet moeten gebeuren en doen we ook nooit”, aldus woordvoerder Joeri Veen.
Menzis wijt het aan een ‘systeemfout’ in de communicatie tussen verzekeraar en deurwaarder. „We zijn nog aan het uitzoeken wat er precies mis is gegaan om dit in de toekomst te voorkomen.”
De 14 cent is geen laagterecord. Vorig jaar juni stapte websitehoster Mijn Domijn in elk geval voor een openstaand bedrag van acht cent naar de rechter. Ook dat bedrijf kreeg van de rechter een veeg uit de pan. Maar er geldt voor een gang naar de rechter geen minimum bedrag.
Verdienmodel
De Almelose rechter Mathieu Verhoeven legt uit dat daar een heel goede reden voor is: „Omdat ook niet aan alles een concreet prijskaartje hangt. Stel ik laat een portret schilderen, maar vind het niet mooi en wil van de afspraak af. Wat is dan het bedrag? De kunstenaar meent: 10.000 euro. En ik nul, want ik vind het immers niks…. Maar je hebt ook bedrijven die producten verkopen met een heel kleine winstmarge. Misschien 10 cent. Als ze daarvoor niet kunnen procederen valt hun verdienmodel weg.”
In de zaak van 14 cent ging het om een vordering van Anderzorg, een internetlabel van Menzis, die in deze regio de grootste zorgverzekeraar is. Een cliënt moest 329,14 euro aan medische kosten betalen, die nog voor rekening kwamen van het eigen risico. Na een aanmaning en uitblijvende betaling is dat bij een deurwaarder neergelegd. Toen is het leeuwendeel – minus de 14 cent – alsnog betaald.
Reacties op sociale media
Die resterende 14 cent kwam uiteindelijk bij de Haagse kantonrechter. Bij de rechter – en op sociale media – viel Menzis de nodige hoon ten deel. „Dat de vordering niet ongegrond is, betekent niet dat die fatsoenlijk voorkomt”, aldus de rechter, die vond dat Menzis hiervoor het drukke rechtssysteem niet had mogen belasten. De incassokosten werden dan ook niet toegekend.
„Dat bedrag is niet naar de deurwaarder overgemaakt, maar naar Menzis. Er had toen vanuit ons betalingssysteem een bericht naar de deurwaarder moeten gaan dat de incassoprocedure kon stoppen. Dat is dus niet gebeurd. Daar moeten we iets aan doen. Het is niet zo dat Menzis haar klanten achterna zit voor een paar dubbeltjes. Daar is de maatschappij niet bij gebaat. Dit kost veel meer dan het verlies van die 14 cent.” Voor welk bedrag Menzis wel naar de rechter stapt, wil de woordvoerder uit strategisch oogpunt niet zeggen.
‘Krankzinnig’
Verhoeven snapt helemaal dat zijn Haagse collega een standje uitdeelde. „Als rechter zeg ik: procederen mag. Maar wat ik er privé van vind is in dit geval denk ik wel duidelijk. Het begint met een ‘k’… en eindigt op rankzinnig.” Hij heeft zelf ook wel eens ongezouten gevonnist bij een zakelijk verschil, dat hij typeerde als een ‘kleuterruzie in een zandbak’. Dat vonnis trok landelijk aandacht.
De uitleg van Menzis acht hij overigens heen aannemelijk. „Zulke incasso’s zijn tegenwoordig totaal geautomatiseerde processen, zonder dat er nog een mens aan te pas komt.”
klik hier voor de bron